De Limburgse jonge componist Robert Weirauch, afgestudeerd aan het Conservatorium in Maastricht, is gegrepen door muziek waar ‘eeuwigheid’ in doorklinkt. Op basis van een thema van Bach, ‘O Ewigkeit, du Donnerwort’, schreef hij de muziek bij een gedicht van de Franse dichter Mallarmé: ‘De l’éternel Azur’, voor kamerkoor en slagwerk. Kamerkoor Quartna en ensemble Quatuor Attaque voeren dat nu samen voor het eerst uit. In de muziek doorbreken de klokken van het angelus de dodelijke impasse waarin de dichter zich bevindt. De muziek gaat over de vraag of ellende en schoonheid elkaar nodig hebben: moeten we wachten op een doorbraak van de eeuwigheid in onze bewolkte levens? Ook klinken hymnen van Ton de Leeuw. Bij Ton de Leeuw is de levende klank van klokken veelzeggend: hij voelt er zich door opgenomen in hoger sferen. Quatuor Attaque voert daarnaast stukken van George Crumb uit:‘ Music For A Summer Evening’ en Quartna zingt psalmen van Jan Pieterszoon Sweelinck. Onder andere de Paaspsalm 114 klinkt: de verlossing uit Egypte, een muzikaal wonder! Sweelinck gebruikte de oude woorden van deze psalmen, in de Franse berijming, om een prachtig lijnenspel te vlechten.
© 2021 Kamerkoor Quartna